Thursday, January 04, 2007

Bloggenkät

Utmaning från qi, vilket fick mig att inse en del om hur bloggeritet påverkat mig. Inte så dumt.

1. Hur länge har du bloggat?
Sedan november 2005

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut innan du själv började blogga?
Trodde det mest var kulturjournalister som bloggade - och kulturwannabes.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Nja, jag förälskar mig inte så lätt, vare sig i bloggar eller människor.

4. Hur känner du nu inför dina allra första blogginlägg?
De är helt ok. Riktigt roliga bitvis, faktiskt. Något sökande kanske.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet?
Ett tiotal varje dag, ungefär ett tiotal till, mer sällan.

6. Hur många procent av de bloggar du läser är dagboksbloggar och inte ämnesbloggar (som t.ex. teknik- eller modebloggar och politiska bloggar)?
70%, skulle jag tro.

7. Nämn en bloggare som verkar vara väldigt, enormt jätteolik dig, vars blogg du tycker om.
The Sartorialist

8. Nämn en bloggare som verkar lik dig, vars blogg du tycker om.
Tveksamt om jag sett någon sådan, men sonen säger att "Elisabet är väldigt lik dig!". Håller kanske inte med, men har inte något annat förslag heller.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Samuel gillar att jag bloggar - när han inte vill åt datorn själv, vill säga. Mina vänner är mest undrande - hur har jag tid till det? En del tycker det är roligt/intressant och läser ibland.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
I början fick jag höra att jag framstod som elak, fast jag inte är det. Sedan har jag inte hört något. För övrigt kan man ju bara vara sig själv, kanhända en ovanlig del, eller liten, eller okänd.. Men som sagt, min farmor kan jag ju inte vara, såvida jag är inte är schizofren.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg?
Generellt tycker jag att jag har gjort det, men i enstaka fall kan det vara tveksamt. Får fundera ibland.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om och anledningen till det.
Alltför intimt. Vill heller inte skriva elakheter om mina vänner, eller skriva så det går att räkna ut vem det är om ämnet är känsligt (om jag inte vidtalat personen i fråga). Förtal är inget jag vill ägna mig åt heller.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse?
I någon mån, gissar jag. Varför skulle man annars skriva? Eller kanske inte bekräftelse, utan någon slags samtal, tankar runt mina upplevelser och tankar. Det kanske är bekräftelse det? I really don´t know!

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Styckevis och delt, inte fullt och helt... (Var kommer det ifrån? Någon som vet?) Förresten, om man lär känna någon helt genom bloggen är nog vederbörande tämligen fådimensionerad, kanske till och med platt.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Nix, not yet.

16. Kan det vara ”skadligt” att blogga?
Det är väl som med allt annat - om man gör något korkat, kan det väl bli skadligt antingen för blogginnehavaren eller den/det man bloggat om.

17. Har du blivit sårad av någonting som skrivits till eller om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Hur har du hanterat detta i så fall?
Inte sårad, men arg och irriterad av sådant som skrivits eller visats i bild på andra bloggar - inte om mig, dock. I något fall har jag kommenterat, men för det mesta inser jag av mängden dumheter på bloggen i fråga, att jag nog inte kan påverka till det bättre. En sådan blogg läser jag förstås inte mer; det skulle ju vara dumt.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Njaej...

19. Har ditt bloggande några nackdelar?
Det tar en del tid när jag sitter vid datorn och en del tid i huvudet när jag upplever saker - då vill jag genast formulera det för bloggen. Det har stulit tid från min vanliga dagbok och därmed har en del tankar förytligats, eftersom jag inte skriver samma saker i bloggen och inte funderar så mycket över problem som jag kanske borde lägga ner mer tid på. Kanske. Eller så överskattar jag dagbokens funktion.

20. Bloggar du om två år? I så fall: är ditt bloggande annorlunda då?
Kankske jag bloggar, har ingen aning. Om jag fortsätter, tror jag att bloggandet då är annorlunda. Det har ju förändrats under det här första året, så det förändras nog automatiskt, eller så tröttnar jag på formen och ändrar något i sättet att skriva. I versform kanske?

21. Har bloggarna någon inverkan på vår kultur?
Ja, det tror jag. I tidningarna kan man ibland läsa om åsikter som kommit fram eller ämnen som intensivt diskuterats i bloggvärlden. "Vanligt folk" kommer tydligare fram med sina åsikter. Man kan nog pejla stämningar i en del frågor om man läser ämnesbloggar t e x.

22. Vad har bloggskrivandet betytt för dig?
Formulerar en del av livet i ord och bild, vilket gjort det lättare att se glädjen och kontinuiteten i mitt liv. Riktigt bra för mig, faktiskt.

23. Vad har bloggläsandet betytt för dig?
Jag har fått insyn i många andra människors vardagsliv och tankar. De bloggar som skrivs av mycket olyckliga eller drabbade människor, har gjort att jag känner mig tacksam över det jag har. Flera kontakter med mycket trevliga och positiva medbloggerskor har också uppstått, om än (hittills) bara i bloggvärlden. Det finns en generös omtanke bland många som bloggar, man stöttar varandra i sorg och bekymmer och uppmuntrar vid tvekan och osäkerhet, berättar om sina egna erfarenheter och fungerar ofta som vänner ska göra.

Jaha, det var lärorikt att göra detta! Ska fundera om jag ska ge det vidare till enskilda bloggare. Nu har jag funderat (fem sekunder ungefär) och skickar enkäten vidare till den som känner sig manad och intresserad.

4 comments:

Visionary soul said...

Jag tror att jag tänker känna mig manad. Har funderat ett tag på om jag ska göra enkäten, jag också... det finns ju frågor i den som är lite svåra att svara på!

Jag ska berätta hur jag uppfattar dig! :-) Inte alls elak, verkligen inte. Som en rätt kärv kvinna med en härlig humor. Och rejäl distans till dig själv. Ingen mespropp, det är inget jamsande med dig. Och allt det jag räknat upp tycker jag är positiva saker, med just dig! :-)

Amber said...

Gulle! Det är nog en rätt bra bild av mig du har kommit fram till! I alla fall känner jag igen mig rätt bra. Det finns förstås fler delar, allt syns ju inte - men det visste du ju redan.

Gör enkäten- du kommer att bli förvånad, tror jag. Jag fick göra den i omgångar, sparade som "draft" mellan de olika omgångarna. Mycket att tänka över och läsa om igen i bloggen.

carulmare said...

Apropå fråga nummer 16, så tyckte jag nog att du hade svarat precis som jag - fast kanske, om jag får låna Visionarys ord, lite mera kärvt... :)

Roligt att läsa dina svar också! Tänk att du skriver dagbok också, utöver bloggandet...!

Amber said...

carulmare: Ja, dagboksskrivandet har fått stryka på foten en del under det här senaste året, men nu skriver jag mer igen. Har skrivit sedan jag var 12 år...

inkan:Ja, litet av bokförlag kanske det blir - Bodil Malmstens senaste är bara en publicerad blogg, tycker jag.

Kul att du startat ny blogg!